Dogmaty Maryjne (ich pochodzenie – z Biblii, czy z
Tradycji.)
a/ Boże Macierzyństwo Maryi - Theotokos (Sobór w Efezie
431 r.)
W Ewangelii Łk 1,
35 czytamy: „Dlatego też Święte, które się narodzi, będzie nazwane Synem Bożym”.
Imię w tradycji hebrajskiej określa istotę. Jezus został nazwany Synem Bożym,
dlatego co do istoty Jezus jest Synem Bożym. Jezus daje tego świadectwo choćby
w słowach J 10,30 „Ja i Ojciec jedno jesteśmy”. Jeżeli Jezus jest Bogiem to tym
samym Maryja zrodziła Boga. Dlatego też Maryję nazywany Theotokos. Nawet złe
duchy dawały świadectwo tego, że Jezus jest Synem Bożym: Łk 4, 41 „Także złe duchy wychodziły z wielu,
wołając: «Ty jesteś Syn Boży!» Lecz On je gromił i nie pozwalał im mówić,
ponieważ wiedziały, że On jest Mesjaszem”. Szatan to książe kłamstwa i nie
wolno mu wierzyć, ale w tym przypadku mówiły prawdę, co potwierdza Ewangelista.
b/
Maryja zawsze Dziewica (Synod Laterański 649 r.)
Argument biblijny
za tym, że Maryja nie miała innych dzieci oprócz Jezusa jest wydarzenie, które,
miało miejsce pod krzyżem. Maryja po śmierci syna zostaje bez prawnej opieki.
Jezus przekazuje swoja matkę pod opiekę osoby niespokrewnionej, czyli Janowi.
To, że Maryja została oddana pod opiekę Janowi oznacza, że innych dzieci nie
miała.
II. Trzy zarzuty:
1. Nie poznał Jej
aż porodziła
2. Bracia i siostry
Jezusa
3. Pierworodny syn
Ad.1.W 2 Sam 6, 23 „była bezpłodna aż do czasu swej śmierci”
Samo stwierdzenie „aż” podkreśla okres, o którym mówimy, czyli do tego okresu.
Nie wypowiada się o tym, co było dalej. Stwierdzenie Mateusza „Nie poznał Jej
aż porodziła” odnosi się do czasu porodzenia Jezusa, a co było dalej nie
wypowiada się. To nie jest argument za dziewictwem Maryi, ale samo stwierdzenie
„aż” nie jest argumentem przeciwko dziewictwu Maryi.
Ad.2. Trzeba zwrócić uwagę, w jakim znaczeniu biblia
posługuje się słowem brat i siostra. W
biblii określenie brat i siostra jest niejednoznaczne i może oznaczać:
- bądź tych, którzy
mają oboje rodziców tych samych: Rdz 34, 25 „dwaj synowie Jakuba, Symeon i Lewi
bracia Diny”
- bądź tych, którzy
mają przynajmniej jedno z rodziców tych samych Rdz 34, 27 „wtedy pozostali
synowie Jakuba”
- bądź
przynależących do jednego pokolenia Tobiasza 5, 11 pokolenie Neftalego
- bądź
przynależących do jednego narodu Sędziów 20 bracia, jako wszyscy Izraelici.
Ad.3. Odnaleziono starożytny nagrobek z przełomu er, gdzie
widniał napis „Zmarłam w bólach porodu mego pierworodnego.” Jeżeli zmarła przy
rodzeniu pierworodnego znaczy, że innych dzieci mieć nie mogła. Pierworodnym
jest ten, kogo nikt nie poprzedza. Słowo pierworodny w stosunku do Jezusa nie
oznacza tego, że miał braci i siostry a jedynie to, że jako pierworodny miał
prawa i obowiązki z punktu widzenia religijnego. (Każdy jedyny jest pierworodny
a nie każdy pierworodny jest jedyny).
c/ Niepokalane Poczęcie
Maryi Dziewicy (bł. papież Pius IX 1854 r.)
1. Maryja jest Pełna Łaski – Keharitomene
2. Maryja posiada przywilej uwolnienia od grzechu pierworodnego.
Ad.1. Łk 1, 28 „Bądź
pozdrowiona Pełna Łaski” (Keharitomene). Anioł nadaje Maryi imię Keharitomene,
co znaczy Pełna Łaski. Dlatego wnioskujemy, że co do istoty Maryja jest Pełna
Łaski. Każdy grzech nawet grzech pierworodny jest uszczerbkiem łaski. Jeżeli
Maryja miała by grzech pierworodny nie została by nazwana Keharitomene.
Ad.2. Łk 1, 46 „Wielbi
dusza moja Pana, i raduje się duch mój w Bogu, moim Zbawcy”. Wynika z tego, że
Maryja potrzebowała zbawienia. Definicja Dogmatyczna o Niepokalanym Poczęciu
mówi, że: Maryja została uwolniona od grzechu pierworodnego mocą przewidzianych
zasług Chrystusa. Maryja została zbawiona tylko, że skutek wybawienia Jej od
grzechu pierworodnego, nastąpił wcześniej aniżeli przyczyna. Maryja jest
pierwszą zbawioną.
d/
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Dziewicy (papież Pius XII 1950 r.)
Z biblii logicznie
można uzasadnić Dogmat o Wniebowzięciu Maryi.
Śmierć jest
skutkiem grzechu. Jeżeli Maryja nie miała grzechu tym samym nie podlega
śmierci.
Ps 16, 10 i Dz 2,
27 Nie pozwolisz, aby święty Twój uległ zniszczeniu.
Maryja jest święta i
nie mogła ulec skażeniu, ponieważ nie miała żadnego grzechu. W główniej mierze
jednak Dogmat ten jest wzięty z Tradycji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz